We leven in een digitaal tijdperk, vol met e-mail, sociale netwerken en online profielen. Twitter, Facebook, TikTok en LinkedIn vieren hoogtijdagen, al onze informatie wordt opgeslagen op servers waarvan we niet weten waar ze staan en wat er mee gebeurt. Maar het gemak en plezier waarmee we deze informatie op het wereldwijde web spuien heeft een keerzijde.
Vandaag 28 januari, de Dag van de Privacy, wordt iedereen aangemoedigd om in dialoog te gaan en te bedenken hoe verstandig te combineren tussen technologische vooruitgang en veilige online aanwezigheid. Voor iedereen van groot belang gezien alle spamaanvallen, hackpogingen en andere digitale bedreigingen.
Voor organisaties is het belang wellicht nog wel groter. Het gaat daarbij niet uitsluitend over de eigen digitale veiligheid, maar ook over de bescherming van de gegevens van klanten, cliënten of patiënten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat bijna 80% van de volwassenen zich zorgen maakt over de manier waarop hun gegevens door bedrijven wordt gebruikt. Bedrijven moeten de privacy van consumenten en klanten respecteren en de gegevens die worden vastgelegd optimaal beschermen tegen oneigenlijk gebruik. Neem als bedrijf daarbij beveiligingsmaatregelen en verwerk de gegevens uitsluitend voor het doel waarvoor het noodzakelijk is.
Het aansluiten bij een privacy-norm zoals een ISO27001 of NEN7510 kan daarbij van grote waarde zijn. Het versterkt de bewustwording door medewerkers gestructureerd te betrekken bij en te informeren over privacy en gegevensbeveiliging. Sinds 2020 zijn wij gecertificeerd op basis van ISO27001, de mondiaal erkende norm voor informatiebeveiliging. En daarnaast ook NEN7510 gecertificeerd, een afgeleide norm van de ISO27001, specifiek voor de gezondheidszorg.
Daarmee kunnen we aantoonbaar maken dat privacy en informatiebeveiliging bij ons hoog in het vaandel staat. Een must wat ons betreft! Niet alleen op 28 januari, maar iedere dag van het jaar.